marți, 20 aprilie 2010

Cum mi-am petrecut norul de cenuşă


Mă uitam mai devreme pe pozele cu erupţia vulcanului islandez. Imaginile sunt impresionante prin estetica dramatică pe care o erup. Şi când spun dramatic mă refer strict la culori, umbre şi feeling vizual. Şi uite-aşa îmi ridic singur mingea la fileu şi păşesc prin cenuşa lucrurilor despre care vroiam să scriu acum...

După fiecare set de poze care se respectă există şi o secţiune de comentarii... Mi-am aruncat o geană întredeschisă şi pe comentarii şi ca un par izbitor pe care mi l-am zărit în ochi, am citit:

"Beautiful photography, tragic circumstances!"

Mi-am pus cenuşă în cap şi m-am întrebat... De ce un lucru care este prezentat într-un anumit fel de către canalele de comunicare/informare în masă ajunge să fie perceput astfel ?!?

De ce ni se insuflă practic încă de când începem să facem primii noştri paşi că etalonul fericirii, unitatea atomică fară de care am orbecăi în neant şi nu am mai şti să deosebim binele de rău este elementul monetar ?!?

Închiderea aeroporturilor reprezintă o tragedie, cirezile de consultanţi şi turmele de specialişti, agenţi de vânzări sau manageri "arestaţi" la domiciliul vreunui terminal obscur exprimă tragedia în stare pură. Afacerile afectate de negura fumului vulcanic îşi plâng tragedia, iar exemplele pot continua, nu chiar până la infinit ci cam până pe la 6 mii de metri.

Chiar nu putem să ne rupem câteva clipe de cotidianul întunecat şi cenuşiu pentru a admira cu toată inima nişte imagini care înfăţişază natura în ipostazele ei cele mai dezlănţuite? De ce totul trebuie asociat cu noţiuni precum productivitate, randament, cont de credit, tranzacţii monetare sau oportunităţi de afaceri? De ce nu ne putem refugia, fie şi pentru câteva momente into the wild...

Dar poate că nu despre asta este vorba; poate că percepţia mea a fost primordial greşită şi epitetul tragediei era exclusiv legat de considerente medicale.

Am încercat deci să îmi scot ochelarii de cal şi să mi-i pun pe cei de ginseng şi am aflat compoziţia cenuşei letale. De la profesorul Gheorghe Mencinicopschi citezire:

Gazele conţinute de norul vulcanic:

* Acid fluorhidric: este foarte periculos, pentru că distruge sistemul nervos, distruge oasele şi dinţii, produce aritmii cardiace şi atac de cord

* Dioxid de sulf: irită foarte tare căile respiratorii superioare, putând declanşa crize asmatice chiar fatale

* Dioxid de carbon: irită ochii, însa este cel mai puţin nociv

* Monoxid de carbon: expunerea la această substanţă duce la moarte sigură, prin asfixiere

* Acid clorhidric: este un iritant puternic pentru ochi şi pentru mucoase.

OK, sunt substanţe nocive, pot provoca afecţiuni serioase, chiar moartea...

Dar cenuşa care a rezultat din erupţie nu a creat o cuşcă naturală cu capac ermetic. S-a propulsat în atmosferă şi a continuat să urce până la câteva mii de metri. Concentraţiile substanţelor mai sus amintite nu au coincis cu valoarea termenului de tragedie.

Zona a fost securizată iar statisticile raportează pentru erupţiile din martie şi aprilie ale Eyjafjallajokull-ului un număr pe cât de cutremurător pe atât de "trist" în cuantumul de pierderi de vieţi omeneşti: ZERO! Record absolut! Tragedie cutremurătoare a sistemului sanitar mondial!

Şi totuşi, despre ce este vorba până la urmă?

7 comentarii:

  1. ma uita acum cateva zile la ceva filmulete cu eruptiile (stii ca au fost doua - una in martie si una acuma) si voiam sa zic cam ce ai spus si tu...am devenit chiar fan pe facebook al vulcanului al carui nume nu il pot pronunta doar finlandezii :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Mi se pare ca e ca o planta carnivora care a inflorit pentru prima data in fata unui parc de agrement. Ea nu mananca pe nimeni si este foarte frumoasa, dar culmea...parcul a ramas fara musterii...
    Aa, sau cam ca in filmul ala SF nominalizat la Oscarul trecut...ala cu nava extraterestra deasupra Africii de Sud :)

    RăspundețiȘtergere
  3. am spus finlandezi? sunt varza:)))
    marturisesc sincer ca nu imi plac filmele sf...nici macar cele nominalizate, deci cu District 9 nu pot face asocieri defel. mai degraba cu plantele carnivore :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Am observat "finlandezii" dar asa mi-a venit si mie initial sa scriu... asa ca n-am mai zis nimic :) Cat despre sf, nici noi nu le avem...dar o nominalizare recomanda, si am zis sa nu murim degeaba nevazand insectele carnivore.

    RăspundețiȘtergere
  5. Bineinteles ca Bee a adormit la District 9 :) But then again...ea a adormit si la Cradle of Filth la concert la Stufstock:P

    RăspundețiȘtergere
  6. Hehe ce bine ca am fost ocupata sa stau masca la poze si nu am avut curiozitatea sa ma uit la comentarii. In schimb am gandit - usor roasa de invidie - ca in asa decor e mai usor sa fii artist.

    Mi-ai amintit de Into the Wild... ce poveste, rar am simtit asa tristete...

    RăspundețiȘtergere
  7. Into the Wild rules! :) Dar si acolo existau doua curente de gandire: McCandless era vazut fie ca un erou nonconformist reintors la radacinile naturii si sfidator al sistemului monetar, fie ca un prost cu un curaj nemarginit care vroia si el sa demonstreze ceva dar nu stia ce...

    Personal nu pot merge pe varianta b-ului pentru ca nu vreau sa gresesc la grila :)

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails